رویدادهای مهم

پروفسور کریمی

شنبه, 15 آبان 1395 10:54

استاد دانشگاه ایتالیا

 

پروفسور ابراهیم کریمی در سال ۱۳۵۷ در شهر سقزبه دنیا آمد و مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را به ترتیب در مدارس وحدت، تربیت و اقبال لاهوری به اتمام رساند. در دوران دبیرستان با کمک معلمانش آقایان سیدیان، بهاری، حیدری و اردلان و راهنمایی های آقایان سیدهاشمی و غفوری به فیزیک و ریاضی علاقه‌مند شد. در این مدت با شرکت در کنفرانس‌های فیزیک و ارائه طرح‌های نظری و عملی در این ‌کنفرانس‌ها همراه با همکارانش (آزاد ترغیبی، هیوا احمدی و بهنام محمودی) نامزد دریافت جایزه روزبه کشور شد و در جشنواره خوارزمی به عنوان بهترین طراح استانی راهی مرحله کشوری گردید.drkarimiph

در سال ۱۳۷۶ تحصیلات عالی را در دانشگاه کرمان در رشته فیزیک آغاز کرد. پس از سپری شدن دو ترم اول بنا به‌صلاحدید اساتید، هم‌زمان مشغول به تحصیل در دو رشته ریاضی و فیزیک به مدت ۵ ترم شد. در سال ۱۳۸۰ به عنوان دانشجوی برتر از دانشگاه کرمان در رشته‌ی فیزیک اتمی و مولکولی فارغ التحصیل گشت. در آزمون کارشناسی ارشد با رتبه ۱۸ کشوری، رشته ریاضی فیزیک را در مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان آغاز نمود و سپس در گرایش اپتیک زیر نظر پروفسور ثبوتی و دکتر نهال در سال ۱۳۸۲ از این مرکز فارغ التحصیل گردید. سپس دوره‌ی سربازی خود را به مدت ۳ سال در دانشگاه کردستان در سمت مربی گذراند و در همان جا با همسرش راحیل گلی‌پور که از آن پس در تمامی مراحل همراه و حامی او بود آشنا شد. در دانشگاه کردستان ۴ ترم به عنوان برترین استاد دانشکده ی علوم و یک بار به عنوان برترین پژوهشگر دانشکده انتخاب شد. در این مدت به عنوان مسئول کتابخانه ی دانشکده علوم نهایت تلاش‌خود را در جهت جمع آوری کتاب‌های تخصصی و کاربردی برای دانشجویان به کار گرفت.

با اتمام خدمت سربازی، پس از دریافت چند بورسیه از دانشگاه های اروپایی، برای ادامه تحصیل راهی کشور ایتالیا شد. او دوره‌ی دکترای خود را درمدت دو سال ونیم به اتمام رساند. در این دوره موفق به ثبت بین المللی دو اختراع شد و به‌عنوان دانشجوی برتر از دانشگاه ناپل در رشته اپتیک کوانتومی فارغ التحصیل گردید. سپس تحقیقات خود را در زمینه‌ی «امواج ساختار یافته» به عنوان محقق فوق دکتری در پروژه ی فوربیتک (مشترک بین شش کشور اروپایی) ادامه داد. فعالیت‌های موفقیت آمیز او در این پروژه موجب شناخته شدن وی در میان اساتید پیشرو در این زمینه شد. سپس با پذیرفتن پیشنهاد کاری پروفسور رابرت بوید، مسئول راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی پیشرفتهی فوتونیک در اُتاوا (پایتخت کانادا)، به کانادا مهاجرت کرد و پس از دو سال به عنوان استاد فیزیک دانشگاه اُتاوا گروه تحقیقاتی خود را در آنجا تشکیل داد. امسال او موفق به دریافت کرسی تحقیقاتی کانادا برای مدت پنج سال شد. این جایزه هر ساله از طرف دولت کانادا به محقق‌های برتر در هر زمینه ی علمی داده می‌شود. علاوه براین، وی موفق به دریافت دو جایزه‌ی بنیاد نوآوری کانادا و جان ایوانز در همین سال شد. پروفسور کریمی هم‌زمان در مرکز تحقیقاتی ماکس پلانک آلمان و دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان به عنوان استاد مشترک مشغول به فعالیت است.

نتیجه‌ی کارهای علمی او، در بیش از ۷۰ مقاله، در شناخته شده‌ترین مجله‌های علمی دنیا از جمله

Science, Science Advances, Nature Physics, Nature Photonics, Nature Light, Physical Review Letters, Physical Review X, Physical Review A, Optics Letters, Applied Physics Letters

منتشر شده است. وی همچنین در بالغ بر ۵۰ کنفرانس بین‌المللی به عنوان سخنران مدعو شرکت داشته ‌است.

drkarimiph1

مراسم انتصاب Canadian Research Chair

پروفسور ابراهیم کریمی، نخبه ای که خیلی زود در رده ی بهترین دانشمندان دنیا قرار گرفت به تازگی موفق به کسب کُرسی تحقیقاتی کشور کانادا شد. وی در گفتگویی با شارنیوز به بیان جزئیاتی از ماجرا پرداخت:

ضمن تبریک به خاطر این موفقیت، فرآیند انتخاب خودتان را توضیح دهید.

فرآیند انتخاب گزینه مناسب برای کرسی تحقیقاتی کانادا به این شکل است که دانشگاه ها و بزرگان فیزیک (معمولا در حد برنده جایزه ی نوبل یا معادل اش در زمینه های مختلف) فردی را برای این کرسی معرفی می کنند و دولت کانادا از تعدادی از داورهای بین المللی درخواست می کند که توانایى این افراد را با هم مقایسه کنند و بین آنها در هر زمینه یک نفر را انتخاب کنند.

بعد از این انتخاب نخست وزیر کانادا و وزیر علوم بودجه تحقیقاتی را معین و فرد مورد نظر را معرفی می کنند که این پروسه معمولا یک سال طول میکشد. در مورد من این بودجه در حدود ۵ میلیون دلار است که باید آزمایشگاه متناسب را هم راه اندازی کنم.

این کرسی که شما موفق به کسب آن شدید تا چه مدتی ادامه خواهد داشت ؟

این کرسی برای مدت ۵ سال است و بعد از اتمام دوباره می توانم برای کسب کرسی دیگری اقدام کنم.

زمینه تحقیقاتی شما در این کرسی چیست؟

زمینه ی کاری من کوانتم اپتیک و کوانتوم اینفورمیشن است و این گرانت برای درست کردن ازمایشگاه هایی است که بتوان از "نور ساختار یافته" در مخابرات کوانتومی و تولید کامپیوترهای کوانتومی استفاده کرد.

برنامه ای برای انتقال تخصصتان به علاقه مندان و دانشجویان فیزیک در ایران و یا سقز دارید؟

بله، در حال حاضر چند دانشجوی دکتری در مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان دارم و چندین بار برای برگزاری سمینارهای یک روزه و چند روزه به دانشگاه های مختلف ایران دعوت شده ام. اما در مورد شهر سقز، صادقانه بگویم به طور مستقیم نه. ولی چندین دانشجوی سقزی با من در تماس هستند. البته در گذشته چند بار پیشنهاد دادم که برای دانش آموزان دبیرستانی یک سخنرانی چند ساعته برگزار کنیم که موافقت نشد.

به طور متوسط روزانه حدود ٣٠٠ نامه ی الکترونیکی دریافت می کنم که در این میان نامه هایی از دانشجوها و اساتید ایرانی و کرد وجود دارد که علاقمند به همکاری هستند.

به سبب این موفقیت های بزرگی که به دست آورده اید مایه مباهات ما هستید و امیدواریم در مسیر موفقیت، موفق به فتح عالی ترین قله ها شوید.

تشکر می کنم من هم به عنوان یک سقزی هر روز سایت شما را چک میکنم. می دانم خیلی پر مخاطب هستید و اخبار را به شکلی حرفه ای بازتاب می دهید. به شخصه کمال تشکر را از شما عزیزان دارم.