رویدادهای مهم

اخبار ایرانیان (91)

مصطفی رونقی: مدیر ارشد فناوری شرکت Illumina. این شرکت در زمینه توالی‌یابی ژنتیک فعالیت می‌کند و ارزش بازار آن به ۲۸ میلیارد دلار می‌رسد.

شروین پیشه‌ور: بنیانگذار شرکت هایپرلوپ و یکی از بنیانگذاران شرکت Sherpa Capital. او قبلا یکی از مدیران شرکت Menlo Ventures بود که از جمله سرمایه‌گذاران اوبر به حساب می‌آید. او سیستم عامل WebOS را هم ساخته بود.  این سیستم عامل توسط ال‌جی خریداری شد و اکنون روی تلویزیون‌های این شرکت مورد استفاده قرار میگیرد.

پروفسور لطفی زاده، بنیانگذار منطق فازی، امروز پنجشنبه در سن ۹۶ سالگی در کالیفرنیا درگذشت.لطفی‌زاده

به گزارش ایسنا، فیروز نادری، دانشمند ایرانی در سازمان فضایی آمریکا(ناسا) این خبر را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرده است.

پروفسور لطفی‌زاده، دانش‌آموخته دانشگاه تهران با درجه استاد تمامی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بازنشسته شد. وی تحصیلات عالی خود را از دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۲۱ دانش‌آموخته این دانشگاه شد. سپس به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه‌های این کشور فوق لیسانس و دکترای خود را کسب کرد و به تدریس پرداخت.

دانشگاه تهران در اسفند سال ۱۳۹۴ به پاس خدمات علمی پروفسور لطفی زاده، به این دانش آموخته پیشین خود دکترای افتخاری اعطا و از سردیس وی رونمایی کرد. از دانشگاه‌های مختلف جهان ده‌ها دکترای افتخاری به پروفسور لطفی زاده اعطا شده است.

لطفعلی عسکرزاده مشهور به لطفی زاده یا لطفی ع زاده، بنیانگذار منطق فازی و استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا است. وی در سال ۱۲۹۹ شمسی برابر با ۱۹۲۱ میلادی در باکو متولد شد. پدر او یک روزنامه‌نگار ایرانی و مادرش یک پزشک روس بود. او در ۱۰ سالگی همراه با خانواده به خانه پدری مراجعت کرده و در تهران ساکن شد.

لطفی‌زاده تحصیلات متوسطه را در کالج البرز (دبیرستان البرز فعلی) به پایان رساند و با کسب رتبه دوم در کنکور سراسری در رشته برق و الکترونیک دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۲۰ با مدرک لیسانس از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

 

وی سپس دوره فوق لیسانس مهندسی برق را در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (MIT) آمریکا شروع کرده و در نهایت در سال ۱۳۲۷، مدرک دکتری خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. پس از آن در همان دانشگاه تحقیقات خود را در زمینه نظریه سیستم‌ها آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۳۴ به عنوان پژوهشگر به مرکز مطالعات پیشرفته «پرینستون» دعوت شد.

پروفسور لطفی‌زاده در سال ۱۳۳۵ کار تمام وقت خود را با سمت استادی در دانشکده مهندسی برق دانشگاه «برکلی» آغاز کرد و در فاصله سال‌های 1346-1341 ریاست این دانشکده را برعهده داشت.

تا سال ۱۳۴۳ تحقیقات پروفسور لطفی‌زاده عموما در زمینه تئوری سیستم‌ها و تجزیه و تحلیل تئوری تصمیمات بود. در آن سال، وی تئوری منطق فازی را پایه‌گذاری کرد و سپس در زمینه کاربردهای این تئوری در هوش مصنوعی، زبان‌شناسی، منطق، تئوری تصمیمات، تئوری کنترل، سیستم‌های خبره و شبکه‌های اعصاب به تحقیقات گسترده‌ای پرداخت.

تحقیقات پروفسور لطفی‌زاده در زمینه منطق فازی در بخش‌های گوناگون طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار و محاسبات کامپیوتری بر مبنای کلمات، تئوری شعور کامپیوتر، در درک زبان طبیعی و صنایع سبک و سنگین متمرکز شده بود.

پروفسور لطفی‌زاده به عنوان کاشف و مبتکر «منطق فازی» شهرت جهانی دارد. وی که در جهان علم به «پروفسور زاده» معروف است، طی یک مقاله علمی کلاسیک که در سال ۱۳۴۳ به چاپ رسید، مفهوم مجموعه فازی را که مبتنی بر تئوری تجزیه و تحلیل سیستم‌های پیچیده است، بر اساس زبان طبیعی معرفی کرد.

پس از معرفی تئوری فازی، بیش از ۱۱۱ هزار مقاله علمی توسط دانشمندان جهان درباره منطق فازی و کاربردهای گسترده آن در نشریات علمی منتشر شده و در حدود هزار درخواست ثبت اختراع در این زمینه در ژاپن و سایر کشورهای مختلف جهان به عمل آمده است.

وی موفق به دریافت ۹ مدال علمی شد که 5 مدال به مناسبت‌های گوناگون توسط انستیتوی مهندسی برق و الکترونیک آمریکا و 4 مدال دیگر توسط انستیتو مهندسی مکانیک آمریکا، انجمن علوم مهندسی آمریکا، آکادمی علوم جمهوری چک و انجمن بین‌المللی سیستم‌های هوشمند به وی اهدا شده است.

لطفی‌زاده موفق به دریافت ۱۴ جایزه علمی شد که از آن جمله می‌توان به جایزه اهدایی بنیاد معروف هوندای ژاپن اشاره کرد.

پروفسور لطفی‌زاده، عضو هیات مشورتی مرکز فازی آلمان، عضو هیات مشورتی مرکز تحقیقات فازی دانشگاه تگزاس، عضو کمیته مشورتی مرکز آموزش و تحقیقات سیستم‌های فازی و هوش مصنوعی رومانی، عضو هیات مشورتی موسسه بین‌المللی مطالعات سیستم‌ها، عضو هیات مدیره انجمن بین‌المللی شبکه‌های اعصاب بوده است.

چندی پیش نیز خبر درگذشت پرفسور لطفی زاده به نقل از سایت دانشگاه تهران در محافل رسانه ای منتشر شد که البته با تکذیب اطرافیان وی، عذرخواهی دانشگاه تهران را به دلیل انتشار این خبر در پی داشت.

"اوبر" شرکت تاکسی اینترنتی و بزرگترین شرکت خدمات تاکسیرانی آمریکا اعلام کرد که 'دارا خسروشاهی' ایرانی مقیم آمریکا را به عنوان مدیر ‏اجرایی خود برگزیده است. اوبر در 60 کشور جهان فعالیت می کند.

به گزارش عصرایران به نقل از ایرنا، نیویورک تایمز خبر داد که هیات مدیره شرکت اوبر تصمیم گرفت دارا خسروشاهی 48 ساله را جایگزین ‏‏'تراویس کالانکی' کند که در ماه ژوئن استعفا داده بود.‏

هیات مدیره اوبر ابتدا تلاش داشت که 'جفری ایملت' را که رئیس سابق ژنرال الکتریک بود، به عنوان مدیر اجرایی برگزیند، اما ‏وی رای کافی را به دست نیاورد.‏

خسروشاهی پیش از این مدیر مجموعه مسافرتی ‏Expedia‏ بود که یکی از بزرگترین شرکت های خدمات مسافرتی آنلاین و اینترنتی است.‏
وی عضو هیات مدیره کمپانی نیویورک تایمز نیز هست.‏

خانواده خسروشاهی قبل از انقلاب، مالک شرکت های متعددی در ایران از جمله مینو، تولی پرس و تولیددارو بود اما بعد از انقلاب، به آمریکا رفتند و در این کشور ساکن شدند.

اوبر یکی از بزرگترین شرکت های خدمات تاکسیرانی در آمریکا بوده و شعبه های آن در کشورهای مختلف جهان فعال هستند.‏ این شرکت مسافران را با استفاده از تلفن برای انجام سفر به رانندگانش مرتبط می کند‎
.‎
خسروشاهی مواضعی ضد ترامپ دارد و در ماجرای نژادپرستانه شارلوتزویل نیز علیه اظهارت رئیس جمهوری آمریکا موضع گیری کرده است.

اوبر در تجارت تاکسیرانی اینترنتی پیشگام است و از جمله دو سال پیش سیستم تاکسی های خودران (بدون راننده) خود را در برخی از شهرهای آمریکا عرضه کرد.

مراسم تدفین مریم میرزاخانی در آمریکا

پیکر مریم میرزاخانی عصر دیروز طی مراسمی اختصاصی در آمریکا به خاک سپرده شد . مریم میرزاخانی بانوی نابغه ریاضی در روز شنبه، 24 تیرماه در امریکا بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. تصاویری از این مراسم را برایتان گردآوری کرده ایم که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی

تصاویری از مراسم تدفین مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی

مراسم تدفین مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی

مراسم تدفین مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی

مراسم تدفین مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال های 1994 (هنگ کنگ) و 1995 (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش آموز ایرانی جایزه نمرهٔ کامل شد. وی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت؛ نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت؛ نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمرهٔ کامل گرفت.

سپس در سال 1999 کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکترای خود را در سال 2004 از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت. از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال 2005 از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شد.

میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال 2014 بود. وی از یازدهم شهریور ماه 1387 (اول سپتامبر 2008) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بود. پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون نیز بود.

یک دانشمند ایرانی در راس یک گروه تحقیقاتی دوربین بدون لنزی روی تراشه رایانه ای با ابعاد یک در یک میلی متر ساخته است که با استفاده از الگوریتم های مختلف عکس می گیرد.علی حاجی میری
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورج، دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا به رهبری علی حاجی میری یک پروفسور ایرانی، یک دوربین بدون لنز روی تراشه رایانه ای با ابعاد یک در یک میلی متر ساخته اند که با استفاده از الگوریتم های مختلف عکس می گیرد.

این تراشه شبیه یک دوربین هوشمند طراحی شده و سیگنال های نور را به تصاویر تبدیل می کند. فرایند تبدیل نور به تصویر در تراشه درست مانند لنزهای دوربین انجام می شود.

به طور معمول عکسبرداری نیازمند لنزهایی با اندازه و شکل دقیق با طیف مسافتی خاصی است. همچنین لنزها اصولا خمیدگی دارند که نور ورودی را خم می کند و آن را روی فیلم یا حسگر تصویر (در دوربین های دیجیتال) می تاباند.

اما محققان موسسه فناوری کالیفرنیا اکنون دوربینی طراحی کرده اند که جایگزین لنز با تراشه OPA می شود.

تراشه OPA نور ورودی را به کمک قابلیت های محاسباتی طوری دستکاری می کند که تصویر مانند لنزهای معمولی ایجاد می شود. تراشه مملو از حسگرهای نوری است که هرکدام می توانند تاخیر زمانی کنترل شده ای در زمان دریافت نور ایجاد کنند. OPA با افزودن تاخیر زمانی دریافت نور در نقاط مختلف تراشه، می تواند بدون لنز نقطه تمرکز را تغییر دهد.

حاجی میری در این باره می گوید: این تراشه می تواند رفتار یک لنز معمولی را تقلید کند. علاوه بر آن می تواند همزمان از لنز فیش آی به لنز معمولی تغییر کند.

وی و گروهش یک دوربین بدون لنز ۲ بعدی ساخته اند که می تواند تصویری با وضوح پایین از بارکد بگیرد. هرچند این تصویر ناواضح است اما نشان دهنده گامی مهم در فناوری دوربین های بدون لنز است. این تراشه هم اکنون دارای ۶۴ حسگر است اما در آینده با افزایش تعداد حسگرها می توان کیفیت و وضوح تصویر آن را افزود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا به رهبری یک دانشمند ایرانی پهپادی ساخته اند که می تواند از اشیای مخفی تصویر سه بعدی بسازد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا به رهبری یاسمین مستوفی یک دانشمند ایرانی پهپادی ساخته اند که می تواند از اشیای مخفی تصویر سه بعدی بسازد. این فناوری کاربردهای مختلفی مانند عملیات های جستجو ونجات، شناسایی آثار باستانی و نظارت های ساختاری خواهد داشت.

تصویر

 

این گروه از محققان به رهبری مستوفی دو پهپاد اکتوکوپتر ساختند که هر دوی آنها مجهز به دریافت کننده اینترنت وای فای بودند.

همزمان با پرواز پهپادها در اطراف یک ساختمان آجری، یکی از آنها به طور مداوم سیگنال وای فای ارسال می کرد و دیگری سیگنال را از ورای دیوارهای آجری دریافت می کرد. محققان با تحلیل متغیرهای قدرت سیگنال توانستند اندازه و شکل اشیای مختلفی را در ساختمان به طور دقیق تخمین بزنند.

این درحالی است که روبات های زمینی فقط می توانند تصاویری سه بعدی تهیه کنند اما قابلیت پرواز پهپادها به آنها کمک می کند نه تنها جلو و عقب بروند بلکه در جهت بالا و پایین نیز حرکت کنند و در نتیجه تصاویر سه بعدی بسازند.

دانشمندان دانشگاه Linköping در آلمان با همکاری محقق ایرانی موفق به اعمال لایه نازکی از ماده فروالکتریک به یک الکترود در ابزارها و مدارهای الکتروشیمیایی ارگانیک(آلی) شدند.نگار ثانی

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس دیلی، مدارهای فرستنده الکترونیکی چاپی و نمایشگرها دو مورد از کاربردهای مختلف این دستاورد علمی به شمار می‌آیند.

مواد فروالکتریک دارای دوقطبی‌هایی (dipole) هستند که یک سر یک دوقطبی دارای بار مثبت و سر دیگر آن دارای بار منفی است و این دوقطبی‌های فروالکتریک هنگام قرار گرفتن در معرض میدان الکتریکی فراتر از یک آستانه خاص می‌چرخند.

پلیمر رسانای PEDOT:PSS در حوزه الکترونیک ارگانیک ماده محبوبی است زیرا این پلیمر رسانای هر دوی الکترون‌ها و یون‌هاست. نمایشگرها و فرستنده‌های تولید شده از این پلیمر فوائد متعددی دارند از جمله اینکه تولید این محصولات با استفاده از آن ارزان و ساده بوده و خود این ماده هم بی‌خطر است. با این حال، تولید ابزارهایی که به سرعت در ولتاژ خاصی موسوم به "ولتاژ آستانه سوئیچ" می‌شوند، همواره دشوار بوده و به همین دلیل هم کنترل دقیق وضعیت کنونی فرستنده‌ها یا وضعیت رنگ نمایشگرها چالش‌برانگیز بوده است.

بیش از 5 سال قبل، دانشمندان دانشگاه Linköping به فکر حل این مشکل از طریق ترکیب کردن حوزه‌های الکتروشیمی و فروالکتریسیته افتادند.

پس از سال‌ها آزمایش‌، "سیمون فابیانو" (Simone Fabiano) و تیم علمی‌اش در "آزمایشگاه الکترونیک ارگانیک" دانشگاه Linköping موفق به اعمال لایه نازکی از ماده فروالکتریک به یک الکترود در ابزارها و مدارهای الکتروشیمیایی ارگانیک شدند.

ضخامت این لایه، ولتاژی را تعیین می‌کند که در آن مدار سوئیچ می‌شود یا نمایشگر تغییر رنگ می‌دهد بنابراین دیگر نیازی به استفاده از فرستنده‌ها در نمایشگرها نخواهد بود. در واقع می‌توان فقط با کنترل پیکسل به پیکسل از طریق یک لایه فروالکتریک بر روی الکترود، وضعیت کنونی و رنگ نمایشگرها را کنترل کرد.

موفقیت نگار عبدالهی ثانی، دانش آموخته دانشگاه امیرکبیر و همکارانش نشان می‌دهد ترکیب الکتروشیمی و فروالکتریسیته در حوزه ابزار الکترونیکی چاپی و فرستنده‌های ارگانیک کارآمد خواهد بود.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Science Advances منتشر شد.

حسن خسروشاهی Hassan Khosrowshahi بنیانگذار فیوچر شاپ کارآفرین کانادایی ایرانی تبار متولد ۱۳۱۹ است. وی اصالتاً اهل شهر خسروشهر تابع استان آذربایجان شرقی تبریز است. او مدارک خود در دو رشتهٔ حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران دریافت کرد. او در سال ۱۳۶۰ به کشور کانادا رفت. خانواده خسروشاهی که همان مالکان سابق شرکت های مینو و الوند در زمان شاه هستند؛ هم اکنون در ونکوور کانادا اقامت دارند. هر ایرانی در کانادا بدون شک با نام خسروشاهی و Future Shop آشناست.نزهت خسروشاهی صاحب شرکت مینو ثروت حسن خسروشاهی بیوگرافی حسن خسروشاهی بیوگرافی بهزاد خسروشاهی برادران قرمزیان Hassan Khosrowshahi Future Shop

هر ایرانی تازه واردی یا بهتر بگویم هر مهاجر تازه واردی؛ در همان روزهای اول ورود بارها به اجبار گذارش به سوپر استورهای Future Shop برای خرید وسائل الکترونیکی و لوازم خانگی می افتد. ایرانی تازه وارد از قدیمی تر ها هم نام خسروشاهی را به همراه چند نام ایرانی شاخص دیگر با غرور می شنود. قدیمی ترها گویی به زبان بی زبانی می خواهند بگویند کانادا و ایرانی های کانادا فرق می کنند و این جا ایرانی قدرتمند و ثروتمند است. ولی علیرغم این همه آوازه؛ اکثریت ایرانیان حتی نام کوچک خسروشاهی را نمی دانند و حتی بعضی به غلط افتخار تاسیس بزرگترین مرکز خرید کانادا؛ West Edmonton Mall را به وی نسبت می دهند(وست ادمونتون مال توسط براداران ایرانی قرمزیان تاسیس شده است). چرا که خسروشاهی ها با جراید میانه ای ندارند؛ حتی عکس مناسبی از آنان در دست نیست؛ با شهرت طلبی بیگانه اند؛ ولی در عین حال در سکوت به فعالیت های موفق اقتصادی خود ادامه می دهند. در سال ۱۹۸۱ با مهاجرت به کانادا اولین ردپایشان در Vancouver, B.CC پیدا و در آنجا مستقر می گردند و سپس در همان سال با تاسیس شرکت سرمایه گذاری Inwest investments Ltd قدم به حیطه فعالیت های اقتصادی می گذارند. اولین فعالیت اقتصادی آقای حسن خسروشاهی در ۱۹۸۲ با تاسیس اولین شعبه Future Shopp در ونکوور آغاز می گردد. این فروشگاه در قیاس با فروشگاه های فعلی بسیار کوچک است و فقط ۴۰۰۰ فوت مربع مساحت دارد و وسایل الکترونیکی آن زمان مانند کمودور را می فروشد و سپس در طی ایام؛ آرام آرام بر تعداد شعب افزوده و در استان های دیگر نیز شعباتی دایر می نماید. در ۱۹۹۹ عملیات گسترش فروشگاه به بازار خرده فروشی آمریکا؛ با شکست مواجه گردیده و به اجبار ۳۰ شعبه آمریکائی تعطیل می گردد. در سال ۲۰۰۱ حاکم بلامنازع کاناداست. حدود ۹۰ شعبه, ۷۳۰۰ کارمند و فروش حدود ۲ میلیارد دلار کانادا. در همین سال شرکت Best Buy بزرگ ترین شرکت در زمینه الکترونیک مصرفی در آمریکا پیشنهاد خرید می دهد و در انتهای سال Future Shop با ۵۸۰ میلیون دلار کانادا به تملک شرکت Best Buy در می آید تا این شرکت با ۱۸۰۰ شعبه حرف اول را در بازار کانادا و آمریکا بزند. هنوز بعد از ۴ سال Future Shop درست به همان شکل سابق وجود دارد و گرچه هر دو نام تحت تملک Best Buy می باشد تفاوت محسوسی در ارائه خدمات وجود دارد. شعبات Future Shop خدمات بهتری را عرضه می دارند. پس از فروش Future Shop؛ حسن خسروشاهی فعالیت های خود را در زمینه مستغلات؛ خانه سازی؛ ایجاد زمین گلف؛ به تملک درآوردن مراکز خرید ورشکسته و بازسازی آنان؛ خرید مجتمع های مسکونی جهت اجاره و امور درمانی گسترش می دهد. در سال ۲۰۰۳ از طرف نخست وزیر بریتیش کلمبیا به عنوان سخاوتمندترین حامی یاد می گردد. در سال ۲۰۰۴ نشریه کانادائی Canadian Business در لیست ۱۰۰ نفر ثروتمند کانادا او را در رده ۶۴ با ثروتی معادل ۵۴۰ میلیون دلار کانادا قرار می دهد؛ در حالی که این ثروت بر اساس گزارش همین نشریه در سال ۲۰۰۰ معادل ۳۰۰ میلیون دلار کانادا و از لحاظ رتبه ۹۲ گزارش می گردد. خانم نزهت خسروشاهی در تمام این مدت در بریتیش کلمبیا؛ یک فعال اجتماعی؛ دست اندر کار امور خیریه و نیز هنری بوده و طبق آخرین اطلاع در سال ۲۰۰۵ به عضویت هیئت مدیره رادیو دولتی CBCC در آمده اند. آقای بهزاد خسروشاهی, فرزند این خانواده در حال حاضر در تورنتو به عنوان رئیس شرکت داروئی Drug Royalty Corporation که به مبلغ ۱۳۳ میلیون دلار خریداری شده است؛ مشغول به فعالیت می باشند. آقای حسن خسروشاهی و خانم نزهت خسروشاهی در حال حاضر در ونکوور در منزلی به مساحت ۱۸۰۰۰ فوت مربع که بر صخره ای مشرف بر English Bay بنا شده است در محله West Point Grey اقامت دارند. در این خانه کتابخانه باشکوهی وجود دارد که دلیلی بر علاقه به کتاب می باشد و نیز تمایل به تملک درآوردن Chapters بزرگ ترین کتابفروشی زنجیره ای کانادا. گرچه این معامله به سرانجامی نرسید. در حال حاضر مجموعه تحت کنترل این خانواده؛ دارای ۸۰۰۰ کارمند و درآمدی معادل ۲ میلیارد دلار می باشد.

جزییات بیشتر : حسن خسروشاهی ثروتمندترین ایرانی در کانادا و بنیانگذار فیوچر شاپ +عکس

سه شنبه, 23 خرداد 1396 12:57

وبلاگ های خارج کشور

نوشته شده توسط
صفحه1 از7