رویدادهای مهم

رویدادها و اخبار انجمن (3)

نماینده دانشگاه جامع علمی کاربردی در برنامه "مناظره" رادیو گفت‌وگو، خاطر نشان شد: آموزش باید با سه هدف رفاه، آرامش و پیشرفت برای شاغل و با دو ساختار همزمان نظام مند و پیوسته صورت بگیرد و اگر اینگونه نباشد، آموزش موفقی نخواهد بود.
تعداد بازدید: 107کد خبر: 1297346
برنامه "مناظره" با موضوع آموزش های حین خدمت کارکنان و با حضور دکتر مسعود شفیعی ریاست دانشگاه فنی حرفه ای کشور و استاد مهندسی برق دانشگاه امیر کبیر، دکتر مجید غلامی نماینده دانشگاه جامع علمی کاربردی و مدرس دانشگاه و دکتر شهداد شعبانی مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه مدیریت روانه آنتن شد.

دکتر شهداد شعبانی در خصوص آموزش های حین خدمت گفت: آموزش ها به دو دسته کلی تقسیم می شود؛ یک قسمت فردی را برای ورود به کار آماده می کند و بخش دوم آموزش هایی است که فرد را به طور دائم با نیازهای جدیدی که آن سازمان در مسیر اهدافش دارد، منطبق نگاه می دارد.

وی افزود: به این تیپ آموزش ها که هدف اصلی شان انطباق کارمند با نیازها و تغییراتی که در محیط اتفاق می افتد، آموزش های ضمن خدمت می گوییم. بنابراین آموزش منطبق کردن افراد درون سازمان با نیازهای سازمان را آموزش های حین خدمت می گویند.

این پژوهشگر حوزه مدیریت با مثبت دانستن این آموزش ها بیان داشت: به طور قطع بدون آموزش های ضمن خدمت کارکنانی خواهیم داشت که در مسیر، از جریان تکنولوژی عقب خواهند افتاد و امکان پاسخ گویی به نیازهای روز را نخواهیم داشت.

در ادامه دکتر مسعود شفیعی به تعریف آموزش ضمن خدمت کارکنان پرداخت و بیان داشت: آموزش ضمن خدمت کارکنان یعنی اینکه کسانی که مشغول کار هستند، آموزش های لازم را ببینند تا علم شان به روز بماند.

وی در خصوص الزامی بودن این آموزش ها اظهار داشت: علم انتها ندارد و این روزها نیز تبدیل علم به فناوری زیاد اتفاق می افتد. در شعار اسلامی ما نیز که ز گهواره تا گور دانش بجوی تاکید شده بنابراین آموزش باید باشد.

وی با تقسیم بندی آموزش ها به دو دسته خاطرنشان کرد: دسته نخست آنهایی که مدرک می گیرند و دسته دوم آنهایی که گواهی نامه می گیرند. در دنیای پیشرفته بنا را بر این گذاشتند که دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند و اولین مدرک را می گیرند، 70 درصدشان وارد بازار کار می شوند. از بقیه تعدادی برای فوق لیسانس و تعداد کمی برای دکترا می روند. اصولا کشورهایی که اقتصادشان خوب است، اینگونه نیست که دانشجو بخواهد حتما ادامه تحصیل دهد زیرا کسانی که شغل گرفته اند نمی توانند تمام وقت دانشجو هم باشند.

ریاست دانشگاه فنی حرفه ای گفت: هر کسی که مشغول کار است لازم است علم خود را افزایش دهد و به روز شود. دوم اینکه هر فردی که مشغول به کار است، علاقه مند است که حقوق اش افزایش یابد. یک راه این است که طرف مدرک بالاتری را بگیرد تا حقوقش بالاتر برود و برای اینکه این اتفاق بیافتد، لازم است مدرک اعمال شود که اصولا یکی از مشکلاتی که در ایران وجود دارد، این مسئله است زیرا کسی که در حال کار است و می خواهد درس بخواند، باید خارج از ساعات اداری باشد.

شفیعی با طرح این پرسش که آیا صنعت و بازار اجازه می دهد فرد، تحصیل کند، اظهار داشت: در واقع صنعت این اقدام را جهت بالا بردن دانش فنی انجام می دهد تا دانش افراد را بالا ببرد. این آموزش ها را ضمن خدمت می گویند که باعث می شود رتبه کارکنان بالاتر رود و هنگامی که رتبه بالاتر رفت، حقوق نیز افزایش می یابد.

در ادامه دکتر مجید غلامی به الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت اشاره کرد و اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک الگوی حکومت داری در کنار سایر مدل های حکومتی نیاز به افزایش مهارت یک فرد چه شاغل باشد چه غیر شاغل، برای اثبات کارآمدی دین در اداره امور جامعه یک ضرورت است.

وی به مفهوم آموزش های در حین خدمت در دیگر کشورها اشاره داشت و بیان کرد: آموزش های ضمن خدمت با هدف اصلی رفاه برای کارمند برگزار می شود؛ افزایش منصب شغلی و رفاه.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در کشور ما در تعریف نظام آموزش های ضمن خدمت باید حتما به یک هدف سه گانه توجه کنیم که در قالب دو ساختار باید انجام شود. آموزش باید با سه هدف رفاه، آرامش و پیشرفت برای شاغل و با دو ساختار همزمان نظام مند و پیوسته صورت بگیرد و اگر اینگونه نباشد، آموزش موفقی نخواهد بود.

نماینده دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره قوانین مربوط به این حوزه بیان داشت: آموزش های ضمن خدمت قوانین تقریبا مناسبی را در ساختار قانونی کشور دارد. به طور مستقیم قانون کشوری مواد 44 و 45 و حتی 46 و ماده 21 در قانون برنامه پنجم توسعه به این موضوع اشاره می کند.

در ادامه دکتر شعبانی هدف آموزش های ضمن خدمت را رفاه کارمند دانست و عنوان داشت: یک خروجی از آموزش های ضمن خدمت رفاه است ولی این موضوع اصلی نیست. اساساً موضوع آموزش های ضمن خدمت در جهان سرمایه داری به وجود آمده است و هدف آن مهارت افزایی است زیرا در دانشگاه ها هدف دانش افزایی است.

وی ادامه داد: در حقیقت دانشگاه ها به گونه ای پیش می روند تا آموزش های ضمن خدمت و فضای دانشجویی را به هم نزدیک کنند. یعنی در دانشگاه ها باید تئوری را با عمل پیوند دهند تا توانایی عمل در محیط کار را داشته باشد.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه مدیریت در خصوص وضعیت فعلی بیان داشت: باید بگویم آنچه که الان انجام می دهیم، آموزش ضمن خدمت نیست زیرا اساساً ما نمی توانیم یک فرآیندی را در درون سازمان جدا کنیم و در مورد کارکرد خوب آن نظر دهیم زیرا این چرخ دنده به چرخ دنده های دیگر وصل است که اگر آنها کارشان را خوب انجام ندهند، به مشکل بر می خوریم.

شایان ذکر است؛ برنامه "مناظره" شنبه تا سه شنبه ساعت 16 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود و فایل صوتی آن برای علاقمندان در سایت شبکه موجود است. دانلود فایل صوتی

 
 

کنگره سراسری فناوری‌های نوین ایران با محوریت توسعه پایدار به عنوان یکی از گسترده­­ ترین همایش­­های علمی در شهر برلین آلمان برگزار شد.

در این کنگره جناب آقای دکتر شهداد شعبانی دبیرکل انجمن ایرانیان جهان تراز شرکت نمود. محورهای این کنگره فناوری های نوین در حوزه محیط زیست فناوری های نوین، در حوزه كامپيوتر و فناوري اطلاعات، فناوری های نوین در حوزه صنايع و ايمني صنعتي، فناوری های نوین در حوزه مهندسی عمران، فناوری های نوین در حوزه معماري و شهرسازي، فناوری های نوین در حوزه برق و ICT،فناوری های نوین در حوزه مكانيك، فناوری های نوین در حوزه دامپزشکی، فناوری های نوین در حوزه مهندسی پزشکی، فناوری های نوین در حوزه زیست فناوری، فناوری های نوین در حوزه علوم وگیاهان دارویی، فناوری های نوین در حوزه فناوری های مهندسی، فناوری های نوین در حوزه فضای مجازی، فناوری های نوین در حوزه فناوریهای نرم و مدیریت، فناوری های نوین در حوزه کشاورزی، فناوری های نوین در حوزه نفت و انرژیو فناوری های نوین در سایر زمینه ها می باشد. این کنگره دومین کنگره انجمن متخصصین ایرانیان آلمان (ایراسا) بوده که با هدف تعامل موثر میان شرکت های اروپایی و ایرانی برگزار شد.

 

محمد رضا شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در سومین همایش ملی سلحشوران دفاع مقدس به عنوان یکی از 10 مدیر برتر راهبردی کشور معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

به گزارش تابناک خوزستان؛ در این همایش که رویکرد اصلی آن معرفی مدیران صاحب سبک و استراتژیست کشورمان بر پایه مولفه های مدیریت جهادی است، با حضور وزیر دفاع از 10 مدیر راهبردی کشور تجلیل شد.

"محمدرضا شمسایی" مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، "محمدجواد ایروانی" عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، "محمدرضا حسنوند"، "جلیل سبحانی" مدیرعامل شرکت مهندسی قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی(اسپک)، "غلامرضا سلیمانی امیری" مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر، "عباس علی آبادی" مدیرعامل گروه مپتا و سردار سرتیپ 2 پاسدار "سید خلیل میراسماعیلی" مدیرعامل بنیاد تعاون ستاد کل نیروهای مسلح از جمله مدیران برتری بودند که در این همایش، تقدیر شدند.

در این همایش وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، خانواده معظم شهدا و جانبازان و تنی چند از مقامات کشوری و لشگری حضور داشتند.

این همایش هر سال در ششم مهرماه برگزار شده و در آن به اعتبار نام شهیدان صاحب فکر و سبک خاص، از مدیران راهبردی کشور تجلیل می شود.

سومین همایش بزرگ سلحشوران دفاع مقدس و معرفی مدیران راهبردی کشور، با عنوان یادمان سردار شهید حسن باقری، عصر دوشنبه ششم مهرماه در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.