رویدادهای مهم

پرفسور محمد نبی نعمتی

پنج شنبه, 18 آذر 1395 10:29

پزشک ایرانی مقیم آلمان

پرفسور دکتر محمد نبی نعمتی، جراح سرشناس مغز و اعصاب و ستون فقرات است که برای نخستین بار در دنیا موفق به جاگذاری دیسک مصنوعی کمر در ستون فقرات شده است.

ابداع جدیدترین شیوه جراحی در برداشتن تومورهای ستون فقرات، از دیگر موفقیت‌های برجسته این استاد ایرانی دانشکده پزشکی دانشگاه «هانوفر» به شمار می‌رود.
در هفته پیش رو بیمارستان رضوی، نخستین کنگره بین‏المللی «بیماری‌های التهابی روده و اختلالات ناشی از گلوتن در ایران» را برگزار خواهد کرد.

بیمارستان رضوی تاکنون با برگزاری کنگره‌های متنوع علمی سهم چشمگیری در رشد دانش پزشکی کشور داشته است. در گفتگوی این هفته، به سراغ پروفسور دکتر محمد نبی نعمتی رفتیم و با او درباره ویژگی‌های بیمارستان رضوی به گفتگو نشستیم.

جناب دکتر نعمتی! در مورد بیمارستان فوق تخصصی رضوی چه اطلاعاتی دارید؟
این بیمارستان با بخش‌های تخصصی ویژه با تلاش و جدیت آستان قدس رضوی در دل مشهد الرضا(ع) شکل گرفته و در نوع خود بی نظیر است. بخش‌های تخصصی این بیمارستان تا آنجا که مطلع هستم، همه روزه پذیرای بیماران مختلفی از ایران و به خصوص سایر کشورهای عربی و اروپایی است و این مسأله معرف سربلندی ایران اسلامی و افتخار آستان قدس رضوی است.

در بین بخش‌های تخصصی بیمارستان رضوی، کدام بخش مورد توجه شما قرار گرفته است؟
به عقیده من بیمارستان رضوی بسیار تخصصی طراحی شده است، به خصوص بخش قلب و مغز و اعصاب که بسیاری از مراجعات به این بخش‌هاست و بیماران رضایت مطلوبی از خدمات این بخش‌ها دارند.

دیدگاه شما درباره ورود آستان قدس رضوی به حوزه درمان و سلامت چیست؟
ساخت و تجهیز چنین بیمارستانی، نشان از دغدغه‌های مجموعه آستان قدس رضوی در زمینه رسیدگی به امور مختلف دارد و ساخت چنین بیمارستانی توسط آستان قدس رضوی نشان از اهتمام مدیران مجموعه در حل مشکلات مردم دارد. ضمن این که امام رضا(ع) در زمان حیات مبارکشان به تمام امور توجه داشتند و آستان قدس رضوی هم به عنوان مهم‌ترین پایگاه ترویج فرهنگی این امام همام، با ساخت چنین بیمارستانی تلاش کرده باری از دوش بیماران بردارد.

آقای دکتر! ساخت و تجهیز چنین مراکز درمانی توسط آستان قدس رضوی چه تأثیری در توسعه فرهنگ سلامت کشور دارد؟
به نکته خوبی اشاره کردید؛ چرا که عدم تجهیز بیمارستان‌ها مشکلات بسیاری را برای بیماران به دنبال دارد. تجهیزات کم بیمارستان‌ها موجب می‌شود تا بیماری سریع‌تر رشد کند. علاوه بر این، استرس و نگرانی‌های خانواده‌های بیماران را نیز افزایش می‌دهد و حتی سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

نکته دیگر این که خروج بیماران از کشور برای درمان، ارز فراوانی را از کشور خارج می‌کند و این در حالی است که تجهیز بیمارستان‌‌های کشور، مسیر بیماران را کوتاه کرده و از درد آنها می‌کاهد و در مقابل نیز ما در مشهد با مسأله‌ای به نام توریسم پزشکی مواجه هستیم و قطعاً وجود بیمارستان رضوی نقش ارزنده‌ای را در این زمینه ایفا می‌کند.

مجموعه های بیشتر: « حسین ثابت