رویدادهای مهم

پروفسور مجید سمیعی

شنبه, 18 مهر 1394 11:15

برترین جراح مغز جهان


به قسمتهایی از مصاحبه خبرگزاری خراسان با پروفسور سمیعی توجه کنید:

- در ایران چه تعداد عمل انجام داده اید؟- تا کنون چند عمل قاعده جمجمه روی بیماران مختلف در جهان انجام داده اید؟
من تا کنون ٨ هزار عمل جراحی قاعده جمجمه روی بیماران انجام داده ام که یک رکورد جهانی است. در واقع من هر روز در اتاق عمل هستم و روزانه به طور متوسط بین ٤ تا ٦ عمل جراحی انجام می دهم حتی در وضعیتی که به نوعی بیمار بوده ام یا از خستگی مفرط رنج می بردم باز هم عمل بیماران را انجام داده ام.

عمل های من در ایران صرفا جنبه آموزشی داشته و برای نشان دادن فرآیند عمل به همکاران متخصص بوده است، این وظیفه من است که در زمینه تعلیم و تربیت و آموزش جوانان متخصص کشورم همکاری کنم مگر دکتر سمیعی چند دست دارد که بخواهد همه بیماران را خود عمل کند.

- جراحی قاعده جمجمه چه عوارض و خطراتی را می تواند در پی داشته باشد؟

در این ناحیه اگر عروق و اعصاب کوچک ترین آسیبی ببیند، بیمار به لحاظ حرکتی یا حواس پنج گانه دچار ناتوانی جبران ناپذیری خواهد شد. در واقع این جراحی احتیاج به اعمال یک نوع هنرمندی خاص توسط پزشک جراح دارد. چرا که هر نوع صدمه به این عروق و اعصاب می تواند به نابینایی، ناشنوایی یا فلج شدن بخشی از صورت بیمار بینجامد. البته در طول این ٤٠ سال، تجربه مان بیشتر شده است و اکنون به خوبی می دانیم که به چه طریقی باید این تومورها را جراحی کنیم. اگر به عنوان مثال در ابتدای کار، به میزان ٣٠ درصد شاهد بروز عوارض بعد از عمل بودیم، اکنون این عوارض به کمتر از ٣ درصد رسیده است.

- به جز شما چه کسانی این عمل را در ایران انجام می دهند؟
در حال حاضر بسیاری از متخصصان ایرانی حوزه مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی با همکاری یکدیگر می توانند چنین عملی را انجام دهند. طی ١٥ سال اخیر آموزش های گسترده ای برای متخصصان جراحی مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی در ایران ارائه کرده ام، امروز شما به هر یک از دانشگاه های ایران بروید، تعدادی از شاگردان من آن جا هستند، البته ممکن است تجربه من اندکی از آنان بیشتر باشد.

مجموعه های بیشتر: پروفسورفضل الله رضا »