رویدادهای مهم
روابط عمومی انجمن

روابط عمومی انجمن

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Mauris hendrerit justo a massa dapibus a vehicula tellus suscipit. Maecenas non elementum diam.
آدرس وب سایت: http://smartaddons.com
دوشنبه, 27 شهریور 1396 10:40

سوارکار ایرانی به مدال طلای رقابت‌های بین‌المللی تک ستاره تایلند دست یافت.

به گزارش ایسنا، طوفان ترابی نماینده سوارکاری ایران در رقابت‌های سه روزه بین‌المللی تک ستاره (*CIC1) پاتایا تایلند بود که با اسب ساوانگ با کشورهای ژاپن و تایلند به رقابت پرداخت و پس از سه روز در رشته‌های درساژ، پرش و کراس مقام نخست را به دست آورد.

طوفان ترابی سوارکار ایرانی در این رویداد در روز اول با ٦٦.٦9 درصد در درساژ مقام موقت دوم را کسب کرد. او در روز دوم در پرش بدون خطا به جایگاه اول رسید و در نهایتا روز سوم پس از پیمودن ٢٩١٦ متر و پریدن از ٢٦ مانع ( موانع ثابت) با زمان ٥ دقیقه و ٣٧ ثانیه بدون خطای پرش و ٠.٤ خطای زمانی جایگاه اول خود را حفظ کرد و با قهرمانی مسابقات سه روزه مدال طلا را کسب کرد.مسابقات سوارکاری - قم

اسب ساوانگ متعلق به فدراسیون سوارکاری ایران است که به صورت اجاره در اختیار این سوارکار قرار گرفته است.

کراس کانتری یکی از رشته‌های المپیکی است و فدراسیون سوارکاری سعی در راه‌اندازی این رشته در ایران دارد.

در این رقابت‌ها سوارکار باید توانایی اسب را در پرش، درساژ و استقامت در چهار نعل همراه با پرش از موانع طبیعی (تنه درخت، گودال و یا آب) به نمایش بگذارد.

مسابقات بین‌المللی تک ستاره از ۲۴ تا ۲۶ شهریور در پاتایای تایلند برگزار شد.

 

چهارشنبه, 22 شهریور 1396 08:31

مصطفی رونقی: مدیر ارشد فناوری شرکت Illumina. این شرکت در زمینه توالی‌یابی ژنتیک فعالیت می‌کند و ارزش بازار آن به ۲۸ میلیارد دلار می‌رسد.

چهارشنبه, 22 شهریور 1396 08:30

شروین پیشه‌ور: بنیانگذار شرکت هایپرلوپ و یکی از بنیانگذاران شرکت Sherpa Capital. او قبلا یکی از مدیران شرکت Menlo Ventures بود که از جمله سرمایه‌گذاران اوبر به حساب می‌آید. او سیستم عامل WebOS را هم ساخته بود.  این سیستم عامل توسط ال‌جی خریداری شد و اکنون روی تلویزیون‌های این شرکت مورد استفاده قرار میگیرد.

دوشنبه, 20 شهریور 1396 08:51

پروفسور لطفی زاده، بنیانگذار منطق فازی، امروز پنجشنبه در سن ۹۶ سالگی در کالیفرنیا درگذشت.لطفی‌زاده

به گزارش ایسنا، فیروز نادری، دانشمند ایرانی در سازمان فضایی آمریکا(ناسا) این خبر را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرده است.

پروفسور لطفی‌زاده، دانش‌آموخته دانشگاه تهران با درجه استاد تمامی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بازنشسته شد. وی تحصیلات عالی خود را از دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۲۱ دانش‌آموخته این دانشگاه شد. سپس به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه‌های این کشور فوق لیسانس و دکترای خود را کسب کرد و به تدریس پرداخت.

دانشگاه تهران در اسفند سال ۱۳۹۴ به پاس خدمات علمی پروفسور لطفی زاده، به این دانش آموخته پیشین خود دکترای افتخاری اعطا و از سردیس وی رونمایی کرد. از دانشگاه‌های مختلف جهان ده‌ها دکترای افتخاری به پروفسور لطفی زاده اعطا شده است.

لطفعلی عسکرزاده مشهور به لطفی زاده یا لطفی ع زاده، بنیانگذار منطق فازی و استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا است. وی در سال ۱۲۹۹ شمسی برابر با ۱۹۲۱ میلادی در باکو متولد شد. پدر او یک روزنامه‌نگار ایرانی و مادرش یک پزشک روس بود. او در ۱۰ سالگی همراه با خانواده به خانه پدری مراجعت کرده و در تهران ساکن شد.

لطفی‌زاده تحصیلات متوسطه را در کالج البرز (دبیرستان البرز فعلی) به پایان رساند و با کسب رتبه دوم در کنکور سراسری در رشته برق و الکترونیک دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۲۰ با مدرک لیسانس از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

 

وی سپس دوره فوق لیسانس مهندسی برق را در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (MIT) آمریکا شروع کرده و در نهایت در سال ۱۳۲۷، مدرک دکتری خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. پس از آن در همان دانشگاه تحقیقات خود را در زمینه نظریه سیستم‌ها آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۳۴ به عنوان پژوهشگر به مرکز مطالعات پیشرفته «پرینستون» دعوت شد.

پروفسور لطفی‌زاده در سال ۱۳۳۵ کار تمام وقت خود را با سمت استادی در دانشکده مهندسی برق دانشگاه «برکلی» آغاز کرد و در فاصله سال‌های 1346-1341 ریاست این دانشکده را برعهده داشت.

تا سال ۱۳۴۳ تحقیقات پروفسور لطفی‌زاده عموما در زمینه تئوری سیستم‌ها و تجزیه و تحلیل تئوری تصمیمات بود. در آن سال، وی تئوری منطق فازی را پایه‌گذاری کرد و سپس در زمینه کاربردهای این تئوری در هوش مصنوعی، زبان‌شناسی، منطق، تئوری تصمیمات، تئوری کنترل، سیستم‌های خبره و شبکه‌های اعصاب به تحقیقات گسترده‌ای پرداخت.

تحقیقات پروفسور لطفی‌زاده در زمینه منطق فازی در بخش‌های گوناگون طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار و محاسبات کامپیوتری بر مبنای کلمات، تئوری شعور کامپیوتر، در درک زبان طبیعی و صنایع سبک و سنگین متمرکز شده بود.

پروفسور لطفی‌زاده به عنوان کاشف و مبتکر «منطق فازی» شهرت جهانی دارد. وی که در جهان علم به «پروفسور زاده» معروف است، طی یک مقاله علمی کلاسیک که در سال ۱۳۴۳ به چاپ رسید، مفهوم مجموعه فازی را که مبتنی بر تئوری تجزیه و تحلیل سیستم‌های پیچیده است، بر اساس زبان طبیعی معرفی کرد.

پس از معرفی تئوری فازی، بیش از ۱۱۱ هزار مقاله علمی توسط دانشمندان جهان درباره منطق فازی و کاربردهای گسترده آن در نشریات علمی منتشر شده و در حدود هزار درخواست ثبت اختراع در این زمینه در ژاپن و سایر کشورهای مختلف جهان به عمل آمده است.

وی موفق به دریافت ۹ مدال علمی شد که 5 مدال به مناسبت‌های گوناگون توسط انستیتوی مهندسی برق و الکترونیک آمریکا و 4 مدال دیگر توسط انستیتو مهندسی مکانیک آمریکا، انجمن علوم مهندسی آمریکا، آکادمی علوم جمهوری چک و انجمن بین‌المللی سیستم‌های هوشمند به وی اهدا شده است.

لطفی‌زاده موفق به دریافت ۱۴ جایزه علمی شد که از آن جمله می‌توان به جایزه اهدایی بنیاد معروف هوندای ژاپن اشاره کرد.

پروفسور لطفی‌زاده، عضو هیات مشورتی مرکز فازی آلمان، عضو هیات مشورتی مرکز تحقیقات فازی دانشگاه تگزاس، عضو کمیته مشورتی مرکز آموزش و تحقیقات سیستم‌های فازی و هوش مصنوعی رومانی، عضو هیات مشورتی موسسه بین‌المللی مطالعات سیستم‌ها، عضو هیات مدیره انجمن بین‌المللی شبکه‌های اعصاب بوده است.

چندی پیش نیز خبر درگذشت پرفسور لطفی زاده به نقل از سایت دانشگاه تهران در محافل رسانه ای منتشر شد که البته با تکذیب اطرافیان وی، عذرخواهی دانشگاه تهران را به دلیل انتشار این خبر در پی داشت.

چهارشنبه, 08 شهریور 1396 08:41

"اوبر" شرکت تاکسی اینترنتی و بزرگترین شرکت خدمات تاکسیرانی آمریکا اعلام کرد که 'دارا خسروشاهی' ایرانی مقیم آمریکا را به عنوان مدیر ‏اجرایی خود برگزیده است. اوبر در 60 کشور جهان فعالیت می کند.

به گزارش عصرایران به نقل از ایرنا، نیویورک تایمز خبر داد که هیات مدیره شرکت اوبر تصمیم گرفت دارا خسروشاهی 48 ساله را جایگزین ‏‏'تراویس کالانکی' کند که در ماه ژوئن استعفا داده بود.‏

هیات مدیره اوبر ابتدا تلاش داشت که 'جفری ایملت' را که رئیس سابق ژنرال الکتریک بود، به عنوان مدیر اجرایی برگزیند، اما ‏وی رای کافی را به دست نیاورد.‏

خسروشاهی پیش از این مدیر مجموعه مسافرتی ‏Expedia‏ بود که یکی از بزرگترین شرکت های خدمات مسافرتی آنلاین و اینترنتی است.‏
وی عضو هیات مدیره کمپانی نیویورک تایمز نیز هست.‏

خانواده خسروشاهی قبل از انقلاب، مالک شرکت های متعددی در ایران از جمله مینو، تولی پرس و تولیددارو بود اما بعد از انقلاب، به آمریکا رفتند و در این کشور ساکن شدند.

اوبر یکی از بزرگترین شرکت های خدمات تاکسیرانی در آمریکا بوده و شعبه های آن در کشورهای مختلف جهان فعال هستند.‏ این شرکت مسافران را با استفاده از تلفن برای انجام سفر به رانندگانش مرتبط می کند‎
.‎
خسروشاهی مواضعی ضد ترامپ دارد و در ماجرای نژادپرستانه شارلوتزویل نیز علیه اظهارت رئیس جمهوری آمریکا موضع گیری کرده است.

اوبر در تجارت تاکسیرانی اینترنتی پیشگام است و از جمله دو سال پیش سیستم تاکسی های خودران (بدون راننده) خود را در برخی از شهرهای آمریکا عرضه کرد.

سه شنبه, 03 مرداد 1396 11:49
بسیاری از مسئولین دولت بر این باورند با توجه به کافی نبودن سرمایه های داخلی جهت انجام پروژه ها و به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد، نیاز است تا کشور به جذب سرمایه گذاری خارجی روی آورد. این موضوع به ویژه پس از اجرایی شدن برجام، همواره در دستور کار دولت یازدهم قرار داشته است. با توجه به این که مسئولین دولت یازدهم معتقدند در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق بوده اند اما برخی گزارش ها از جمله گزارش سال 2016 کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) نشان می دهد که روند جذب سرمایه خارجی، زیاد مناسب نبوده است.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، امروزه بسیاری از کشورهای جهان به واسطه اینکه منابع مالی داخلی آن ها برای سرمایه گذاری کافی نیست، تمایل زیادی به جذب سرمایه گذاری های خارجی پیدا کرده اند. ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و همواره همه دولت های بر سر کار آمده در ایران به دنبال آن بوده اند تا شرایط را برای ورود سرمایه های خارجی به کشور فراهم کنند. در چند سال اخیر و با اعمال تحریم های ظالمانه بر کشورمان، نه تنها سرمایه گذاری خارجی در خور توجهی در کشور صورت نگرفت، بلکه سرمایه گذاران خارجی که در ایران سرمایه گذاری کرده بودند نیز پس از اعمال تحریم ها سرمایه های خود را از ایران خارج کردند. با اجرایی شدن برجام، همگان امیدوار بودند که روند جذب سرمایه گذاری خارجی صعودی شود؛ اما به گواه گزارش های بین المللی از سرمایه گذاری خارجی، گویا این اتفاق آن گونه که باید، در عمل رخ نداده است. 

برای بررسی این موضوع، ما به گزارش های دو نهاد بین المللی معتبر رجوع و وضعیت سرمایه گذاری خارجی را در ایران در سال های اخیر بررسی قرار خواهیم کرد.

از جمله گزارش های معتبر در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی، گزارش های کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) و آمارهای مؤسسه اف دی آی مارکتس متعلق به روزنامه فایننشال تایمز است.

آخرین گزارش منتشره از آنکتاد مربوط به سال 2016 است که به بررسی سرمایه گذاری خارجی در سال 2015 در کشورهای مختلف پرداخته است. این گزارش نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری کشورهای خارجی در ایران در سال 2015 نسبت به سال 2014 کاهش یافته است. در سال 2015، میزان سرمایه گذاری کشورهای خارجی در ایران 2 میلیارد و 50 میلیون دلار بوده است. ایران با جذب این میزان سرمایه گذاری خارجی در بین 203 کشور مورد بررسی در گزارش سال 2015 در رتبه 67 قرار گرفته است. این میزان سرمایه گذاری خارجی در ایران در مقایسه با سال گذشته، 2.6 درصد برابر با 55 میلیون دلار کاهش داشته است. به طور کلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران از سال 2012 به بعد روند نزولی را پیموده است، به طوری که در سال های 2012 تا 2015، این میزان از 4 میلیارد و 666 میلیون دلار به 2 میلیارد و 50 میلیون دلار کاهش یافته است. 

همچنین در سال 2015، ایران 139 میلیون دلار در کشورهای خارجی سرمایه گذاری کرده که این رقم نسبت به سال پیش 50 میلیون دلار یا 56 درصد رشد داشته است. 

طی سال های اخیر، بیشترین میزان سرمایه گذاری ایران در سایر کشورها متعلق به سال 2011 است که ایران در این سال، 266 میلیون دلار در سایر کشورها و کمترین میزان نیز متعلق به سال 2014 است که ایران مبلغ 89 میلیون دلار در سایر کشورها سرمایه گذاری کرده است.
 
نمودار 1: سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران، 2010-2015 (میلیون دلار)
 
سرمایه گذاری 2.15 میلیارد دلاری کره جنوبی و آلمان در ایران
 
البته آمارهای مؤسسه اف دی آی مارکتس متعلق به روزنامه فایننشال تایمز، نشان می دهد که اوضاع بعد از اجرایی شدن برجام و در سه ماهه نخست سال 2016 در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی تغییر پیدا کرده و بهتر شده است. این آمارها نشان می دهند ایران در سال های 2013، 2014 و 2015 به ترتیب توانسته است 3، 8 و 9 پروژه سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب کند و این در حالی است که در سه ماهه نخست سال 2016 و بعد از لغو تحریم ها ایران توانسته است 22 پروژه سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب کند. 

همچنین با افزایش تعداد پروژه های سرمایه گذاری خارجی از سه پروژه در سال 2013 به 22 پروژه در سه ماهه نخست سال 2016 میزان فرصت های شغلی ایجاد شده هم در این بازه از 352 فرصت شغلی به 5376 فرصت شغلی افزایش یافته است. 

در سه ماهه نخست سال 2016 بیشترین سرمایه گذاری انجام شده در ایران از طرف کشورهای کره جنوبی و آلمان صورت گرفته که مجموعاً 2.15 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند. بیشترین سرمایه گذاری نیز در بخش های خدمات مالی، لوازم الکتریکی و انرژی های تجدیدپذیر انجام شده است. 
 
سرمایه گذاری 2.15 میلیارد دلاری کره جنوبی و آلمان در ایران
 
امید است که دولت دوازدهم گام های محکم تری در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی بردارد، چون اقتصاد ایران در این مقطع از زمان، از هر زمان دیگری بیشتر به جذب سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد. به گفته کارشناسان اقتصادی، جذب سرمایه خارجی می تواند بخشی از مشکلات ایران در زمینه اشتغال را حل کند. 
سه شنبه, 03 مرداد 1396 11:47

پژوهشگران دانشگاه گیلان در تحقیقات اخیر خود نانوذراتی را تولید کردند که می‌توانند در فرایند تولید گاز هیدروژن از منابع غیرفسیلی به عنوان کاتالیست عمل کنند؛ به گفته آنها این نانوذرات کمک می‌کنند که شرایط فرایند تولید هیدروژن بهینه‌تر و مصرف انرژی کمتر شود.

به گزارش ایسنا، هیدروژن به عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین منابع انرژی پاک محسوب می‌شود. اهمیت این گاز به اندازه‌ای است که آن را سوخت قرن آینده می‌دانند. هیدروژن که راندمان احتراق بالایی دارد، برای سوختن تنها به اکسیژن نیازمند بوده و تک محصول آن آب است. لذا زمانی که به عنوان سوخت در موتورها استفاده شود، آلایندگی نداشته و می‌تواند مقدار گاز گلخانه‌ای را کاهش دهد.

با وجود تمامی مزایای ذکر شده، به منظور استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت محدودیت‌هایی در مراحل تولید، ذخیره‌سازی و انتقال آن وجود دارد که در این راستا محققان دانشگاه گیلان راهکاری را ارائه دادند.

دکتر محمدحسن لقمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان تولید گاز هیدروژن را از دو منبع فسیلی (اکسایش جزئی نفت سنگین، فرایند رفورمینگ گاز طبیعی) و غیر فسیلی دانست و گفت: اما منابع فسیلی محدود و تجدیدناپذیرند و با این وجود درحال حاضر ٩٨ درصد از کل هیدروژن تولید شده در جهان از سوخت‌های فسیلی به دست می‌آید.

وی از اجرای طرحی در این زمینه با هدف تولید درجای گاز هیدروژن از منبع غیرفسیلی خبر داد و افزود: برای دستیابی به این هدف نانوذرات مس-آهن بر پایه بور سنتز شدند تا با توجه به فعالیت کاتالیزوری خوب بتوان از آنها در فرایند هیدرولیز کاتالیزوری سدیم بوروهیدرید به منظور تولید هیدروژن به عنوان کاتالیست استفاده کرد.

لقمانی با تاکید بر اینکه نانوذرات مس-آهن دارای قیمت ارزان بوده و روش تهیه آن ساده ‌است، خاطرنشان کرد: طبق نتایج به دست آمده در حضور نانوکاتالیست‌های سنتز شده، بازده تولید گاز هیدروژن افزایش بسیار چشمگیری داشته است. همچنین بعد از اتمام فرایند، تغییری در ساختار فازی نانوکاتالیست‌ها ایجاد نشده و حتی بعد از چهار مرحله استفاده همچنان 80 درصد توانایی اولیه‌ خود را حفظ می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان اضافه کرد: تقریباً اکثر روش‌های وابسته به منابع غیر فسیلی مانند روش‌های فتوالکتروشیمیایی، بیوشیمیایی و برق‌کافت آب نیازمند مصرف نوع دیگری از انرژی مانند برق، گرما و نور جهت تولید گاز هیدروژن هستند. بنابراین ضمن در نظر گرفتن منبع غیرفسیلی استفاده از حداقل انرژی جهت تولید بهینه و ملایم بودن شرایط تولید گاز باید لحاظ شود.

این محقق با بیان اینکه در این طرح با استفاده از نانوکاتالیست‌های سنتز شده تولید گاز هیدروژن در دمای اتاق و با راندمان بالا محقق شد، ادامه داد: استفاده از گاز هیدروژن محدود به پالایشگاه‌ها و صنایع عظیم پتروشیمی نیست، بلکه از این گاز در صنایع غذایی، تهیه پلاستیک، پلی استر و نایلون، فرآیند هیدروژنه کردن روغن‌های خوراکی، در نیروگاه‌های برق به عنوان خنک کننده‌ ژنراتورها، فرایند تولید آمونیاک، مواد شوینده، داروسازی‌ها و صنایع چسب نیز کاربرد دارد.

به گفته وی در این طرح اثر عوامل پایدارساز مختلف با نسبت‌های مولی متفاوت، بر اندازه و ساختار نانوذرات مس-آهن و همچنین فعالیت کاتالیزوری آن مورد بررسی قرار گرفت.

لقمانی اثر دما بر اندازه‌ نانوذرات را از دیگر موارد بررسی شده در این طرح نام برد و گفت: در ادامه این کاتالیست‌ها در فرایند هیدرولیز سدیم بوروهیدرید و تولید گاز هیدروژن استفاده شده و پایداری نانوکاتالیست‌ها بعد از پایان فرایند تولید گاز هیدروژن مورد بررسی قرار گرفت، ضمن آنکه از آزمون‌های XRD, FE-SEM, TEM, BET و ICP جهت بررسی نتایج قسمت‌های مختلف استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: سدیم بوروهیدرید حدود 10 درصد وزنی خود، دارای ذخیره‌ هیدروژن است؛ این ماده در شرایط بی‌اثر تا دمای 450 درجه سانتیگراد پایدار است، اما در حضور یک حلال پروتونی (آب و متانول) به طور پیوسته از طریق مکانیسم حلال‌پوشی گاز هیدروژن تولید می‌کند.

به گفته وی واکنش هیدرولیز (آبکافت) سدیم بوروهیدرید یک واکنش گرمازاست و بعد از آزادسازی هیدروژن ‌ماده‌ بوراکس تولید می‌شود. بوراکس یک ماده‌ افزودنی صابون و عوامل شوینده و نسبتاً غیرسمی است و این ماده همچنین می‌تواند با جذب هیدروژن توسط روش‌های متفاوت، مجددا سوخت بوروهیدرید تولید کند.

نتایج این تحقیق که حاصل همکاری دکتر محمدحسن لقمانی و پروفسور عبدالله فلاح شجاعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان و مرتضی خاکزاد دانش‌آموخته‌ کارشناسی ارشد شیمی معدنی دانشگاه گیلان است، در مجله‌ Energy با ضریب تأثیر 4.529 منتشر شد.

سه شنبه, 03 مرداد 1396 11:46

محققان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی گرگان با استفاده از سلولزهای باکتریایی، پیل‌های سوختی میکروبی برای ایجاد منابع تولید انرژی‌های پاک تولید کردند و نتایج به دست آمده محققان کشور را در ساخت پیل‌های سوختی ارزان‌قیمت یاری خواهد کرد.

به گزارش ایسنا با توجه به کاهش روزافزون منابع سوخت‌های فسیلی و آلودگی ناشی از سوختن این منابع برگشت‌ناپذیر، تحقیقات در زمینه‌ انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، در اولویت پژوهش‌های بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است.

پیل‌های سوختی میکروبی به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر نه تنها باعث آلودگی محیط زیست نمی‌شود؛ بلکه به طور مستقیم در جهت کاهش آلودگی نیز عمل می‌کند. به همین دلیل به گزینه مناسبی برای اهداف تحقیقاتی و ارتقای آنها به یک محصول صنعتی تبدیل شده‌اند. این موضوع دستمایه تحقیقات محققان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل قرار گرفته است.

دکتر مصطفی رحیم‌نژاد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان با اشاره به اجرای تحقیقاتی در زمینه ساخت پیل‌های سوختی ارزان قیمت، خاطر نشان کرد: در این طرح تلاش کردیم با بهبود یکی از اجزای مهم پیل سوختی میکروبی یعنی الکترود آن، در جهت بومی‌سازی فناوری ساخت این نوع پیل به عنوان یک منبع تأمین انرژی دوستدار محیط زیست گام برداریم.

به گفته وی، الکترود ساخته شده نانوبیوکامپوزیتی متشکل از سلولز باکتریایی و پلیمرهای رسانا و جایگزین مناسب برای الکترودهای گران قیمت رایج در پیل سوختی میکروبی خواهند بود.

رحیم نژاد تاکید کرد: نتایج به دست آمده حاکی از این است که الکترود ساخته‌شده می‌تواند بهبود چشمگیری در عملکرد پیل جهت تولید توان و جریان الکتریسیته ایجاد کند.

این محقق با اشاره به کاربردهای نتایج به دست آمده، یادآور شد: این نتایج برای صنایع الکترونیک و وسایل الکترونیکی کم مصرف نظیر حسگرها و صنایع باتری‌سازی نوین قابل استفاده خواهد بود. همچنین در بخش تصفیه‌ پساب کارخانجات و فاضلاب‌های شهری جهت کاهش بار آلی آنها و همچنین حذف فلزات سنگین و مواد خطرناک دیگر نیز کاربرد دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه نوشیروانی بابل در خصوص تفاوت شاخص این طرح با پژوهش‌های مشابه، اظهار کرد: اگرچه تحقیقات گسترده‌ای در سراسر دنیا در زمینه‌ پیل‌های سوختی میکروبی به ویژه قسمت الکترود آن صورت گرفته است، اما می‌توان وجه تمایز این تحقیقات را با دیگر مطالعات در استفاده از سلولز باکتریایی به عنوان بستری برای ساخت یک نانوبیوکامپوزیت پلیمری رسانا و کاربرد آن به عنوان الکترود دانست.

وی یکی از اجزای مهم در پیل‌های سوختی میکروبی را الکترودهای آند و کاتد دانست و ادامه داد: الکترودهای رایج مورد استفاده در پیل سوختی میکروبی عموماً از جنس گرافیت، کربن پارچه‌ای و یا کربن کاغذی است که افزون بر قیمت تمام شده بالا و آلودگی‌های زیست محیطی نهان در فرآیند ساخت این جنس الکترودها، فناوری ساخت آنها نیز تقریباً انحصاری است. این درحالی است که الکترود به کار رفته در این طرح ارزان بوده و بار آلودگی زیست محیطی کمتری تولید می‌کند.

وی قابلیت بومی‌سازی را از دیگر مزایای این طرح نام برد و گفت: سلولز باکتریایی، الیاف درهم تنیده نانومتری است که به وسیله‌ میکروارگانیسم‌های خاصی تولید می‌شوند. پوشش‌دهی این الیاف با پلیمر رسانای پلی آنیلین و تبدیل شدن آنها به نانوالیاف رسانا، منجر به تولید یک الکترود مناسب با سطح فعال بالا برای پیل سوختی میکروبی شده است.

رحیم‌نژاد با بیان اینکه نانوالیاف رسانای ساخته‌شده قدرت کاتالیزوری بالایی در واکنش‌های اصلی در پیل از خود نشان داده‌ند، یادآور شد: آزمون‌های FE-SEM، FT-IR و XRD موفقیت آمیز بودن این الکترود را تأیید کرده است، ضمن آنکه از آزمون‌های ولتامتری چرخه‌ای(CV)، امپدانس الکتروشیمیایی(EIS)، آزمون توان و پلاریزاسیون به منظور تعیین بهبود عملکرد الکترود و پیل سوختی میکروبی بهره گرفته شده است.

این محقق با اشاره به نحوه‌ عملکرد پیل‌های سوختی در کاهش آلودگی‌ها، افزود: در پیل‌های سوختی میکروبی، میکروارگانیسم‌ها نقش بیوکاتالیزورها را برعهده دارند و در این سیستم منبع تغذیه میکروارگانیسم‌ها مواد زائد و دور ریختنی و آلوده‌کننده‌ محیط زیست نظیر پساب کارخانجات است، از این رو میکروارگانیسم‌ها همزمان با تولید انرژی الکتریسیته، مواد آلاینده را نیز تصفیه می‌کنند.

نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری دکتر مصطفی رحیم‌نژاد و دکتر مهدی مشکور از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان و مهرداد مشکور دانشجوی دکترای مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است، در مجله‌ Journal of Power Sources با ضریب تأثیر 6.395 منتشر شد.